lördag 22 januari 2011

Nya smaker och kärt återbesök

Det finns en rackarns massa producenter av skiftande kvalitet i Bourgogne och det är inte självklart vilka som båda är bra och passar ens egen smak. I ett försök att bredda kretsen av producenter i egna källaren har jag i år lovat mig själv att prova på en hel del nytt.

Det innebär såklart en hel del läsande, surfande på vinsajter och annat, innan vinerna finns på plats i hemmet. Igår landade så den första batchen med viner, hopplockade från Theis Vine. Döm om min förvåning när det saknades en flaska och plocklistan visade på samma sak.




Vem skickar iväg en sändning som medvetet är felaktig, där betalningen redan är erlagd? Det ska bli intressant att se hur det hanteras, för något liknande har jag aldrig varit med om vid någon beställning.

Nåja, nu till vinerna.....


Dagens första är en producent jag inte har druckit tidigare, nämligen Domaine Amiot-Servelle. I leveransen finns basviner i rött och vitt och provandet inleds med en Bourgogne Blanc, 2007. Det här är inget blygt vin direkt. En rejäl doft av citrus som blandas med melon och nyskuren gurka slår emot en, och efter hand så får man så lite rökig mineral i bakgrunden. Med lite fart i glaset rör man upp äpple och päron som avslutas med lite honung och bivax.

I munnen kommer så en explosion av citrussmaker tillsammans med en rejäl syra. Jag tänker blodgrape och så tänker jag blodgrape och sen lite spår av gröna omogna äpplen och päron. Kvar i munnen ligger spåren av mineral och lite grand är det en känsla av att precis ha svalt ett ostron. Inte min vanliga Chardonnay-upplevelse, kanske lite mer av Chablis. Fast när det slutligen kommer en svag smak av Brie eller snarare skalet, så står jag där förundrad.

Annorlunda och intressant. Här krävs nog att jag prövar något rött innan jag säger nåt mer. Det är trots allt en producent från Chambolle-Musigny som har växt upp i Morey-St-Denis, alltså rödvin redan från modersmjölken.

Nästa vin är något helt annat och mer välkänt. Det är en Bourgogne Haute Côtes de Nuits, 2008, från Domaine Anne Gros. Anne är definitivt en av de bättre och mer aktade namnen i Bourgogne och hon levererar stadigt eleganta och rena viner.

Upphällt i glaset kommer en fin och elegant doft av jordubbar och hallon som växer i närheten av en soluppvärmd glänta där tallarna frodas. Tallen är väldigt närvarande, lite svagt av ett fint tallextrakt för badkaret kanske. Hur som helst, elegant för sin nivå.

Det här är ruskigt silkigt och lättdrucket. Bären dansar i gommen och bjuder upp tallbarren till en smäktande vals. För att vara näst intill ett basvin är det härligt att känna hur dragen man bli till det. Lätt, elegant och lockade. Återstående flaskor ryker rätt snart.....finns inget som säger vänta i det här. Gillas skarpt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar