onsdag 9 februari 2011

En flaska Chassagne-Montrachet från Michel Niellon

För en dryg vecka sedan drack jag en flaska Puligny-Montrachet från Michel Coutoux här hemma, och nu följs den upp med ett vin från svärfadern Michel Niellon. Vinerna från Michel Niellon är alltid från Chassagne-Montrachet då allt han äger, från Village-lotter till Grand Cru-diton, ligger i denna enda by.

Det som korkades upp idag var en Chassagne-Montrachet 2008 som kommer från över tiotalet lotter runt om i byn och jag erkänner, jag var förväntansfull. Innan jag tillät mig att ge mig på vinet började jag med middagen som bestod av lax med lättfrästa grönsaker som serverades med färska grönsaker, tortillabröd och teriyakisås, allt upprullat som en wrap. Enkelt och skitgott.



Men vem sjutton kan vänta länge på rara droppar? I alla fall inte jag. Mitt i stekoset hälls vinet upp i glasen och bekantskapen inleds. Fast här är det nog snarare kärlek än bekantskap vid första sniff och klunk. En smörig, rik och fatmättad doft bjuder in näsan i glaset. Det kommer också lite rökighet och citrus och igenkännandet skapar leenden.

Bara att ge sig på det och skjuts med det in i munnen. Så rent, lent och balanserat det är rakt igenom. Bara att buga och bocka. Herr Niellon och svärson Coutoux lockar fram riktigt godis av sina druvor. Allt handlar såklart om smakpreferenser och det här är precis mitt i prick hos mig. Stark rekommendation utfärdas definitivt.




Sen funkade det också klockrent till dagens Wraps. Kan man begära så mycket mer av en vardagskväll? Jag och sambon klunkar vidare och hos mig sitter leendet och smaken kvar........läääänge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar