tisdag 22 mars 2011

Tisdagskväll, dags för Corton-Charlemagne Grand Cru från Rapet

Jobbet väller över mig i stora lass, bromssystemet i bilen skriker mig rakt i ansiktet genom en massa symboler på instrumentpanelen......känns lite tungt. Fast å andra sidan har våren satt ner fötterna och visar vem som bestämmer från och med nu......känns mindre tungt.

Oavsett anledning så kändes det på något sätt som om vi var värda något riktigt gott i glasen idag och vad kan då vara bättre än att testa om Rapets Corton-Charlemagne Grand Cru från 2008 är så bra att det måste köpas fler flaskor.



En väldigt, väldigt blek uppenbarelse fylls upp i glaset. Typisk tisdagsfärg kanske?

Fast det är inte färgen man ska bry sig om inser jag direkt vid första sniffen. Tjoho, här finns äpplen och päron, rätt mogna sådana och till det lite mer exotiska fruktinslag och en fint doftande bukett blommor, där honungsstänk ligger kvar från pollineringen. Växtplatsens inverkan uttrycks genom massor av sten och grus och kryddas upp av ekbehandlingen. Inga fel här inte.

I munnen är mineraliteten rejält tydlig och bildar fond till en mild, kryddig fruktighet med vissa inslag av honungslen sötma och citrus. Syran är härligt angenäm och helhetsintrycket är att det här är skitgott, hela vägen in i kaklet. För min del är det inget snack, jag beställer fler imorgon för konsumtion om några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar