fredag 15 april 2011

Källarprov av årgång 2005

Det finns så mycket åsikter om årgångar hit och årgångar dit och hur bra eller dåliga de är. I mitt tycke är årgångsvariation lite av charmen med vin och är det bara en bra producent bakom vinet blir det oftast ett bra vin. Sen finns det ju årgångar som är mer lagringsdugliga än andra, så är det bara. Ett sådant år i Bourgogne är 2005 och jag känner att det börjar bli dags att, sakta men säkert, ta tempen på flaskorna i källaren från det året.

Varför då inte börja med en favoritproducent och något så enkelt som ett Village-klassat vin. Valet faller på en Vosne-Romanée från Domaine Robert Arnoux och årgången är självklart 2005. På etiketten finns även vinmakare Pascal Lachaux's namn, något som borgar för att det faller mig i smaken. Lite kort om producenten har jag tidigare skrivit om här.




Innan vi provar vinet fräser vi lite styckad kyckling tillsammans med morot, lök och taggsvamp och kryddar det med salt, svartpeppar, lite fond och en skvätt Aligoté, modell större. Det får sedan puttra ihop sig och läggs upp på tallrikar tllsammans med hederlig, köpt pommes. Aligoté finns kvar till i morgon så här finns nog utrymme för lite roligheter.

Dags att hugga in och se hur vinet mår idag.

Det första som slår an hos mig i doftintrycken är elegans. Här finns en silkig blandning av lakritstoner, mint eller menthol, och en svag ton av ekrostning. På andra planhalvan återfinns en skopa körsbär och en och annan dito av röda skogsbär.

Elegansen är ännu tydligare i munnen. Här finns en behaglig syra och kvardröjande tanniner som samsas väldigt väl med vinets frukt och lakritssötma. Det tydligaste intrycket är ändå hur silkigt vinet redan är och hur bra det är för att vara ett Village-klassat vin.

Visst går det att ta ett eller ett par snäpp upp på skalan, men redan på den här nivån presenterar sig Bourgogne från sin bästa sida. Dubbla tummar upp, ingen snack om saken. Det gäller både till maten och som solitär.

Just ja, det var ju ett utlåtande om hur årgången mår jag var inne på......och med detta första källarprov på länge så måste jag säga att det verkar stå bra till. Att det sedan finns potential för mer gör ju inte saken sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar