onsdag 8 juni 2011

En vit sommar?

De underbara sommarkvällar vi just nu har fått som en skänk från ovan gör att livsstilen hemma allt mer får mañana över sig.....eller för att tala klarspråk, vi släcker gärna törsten med lite vitt eller rosé på kvällen. Efter en massa inspirerande läsning om diverse roséer och Rieslings här i bloggosfären står jag och velar mellan en Chateau Peyrassol och en Dönnhof Riesling, och valet faller givetvis på en vit Bourgogne. (Jag är bedrövlig, jag vet)

För ett par veckor sedan åt vi en god middag på bortaplan där vi drack ett par enklare 2009or och det kändes liksom att det är dags att prova dem även på hemmaplan. Först ut är det enklaste av de enkla, nämligen en 2009 Bourgogne Blanc, Domaine Prieur-Brunet. Tidigare årgång har provats här.




Efter en kort kylning (tycker det behövs för vissa enkla viner) doftar jag lite lätt på vinet och ler snabbt ett igenkännande leende. Rent, fräscht och enkelt är orden som kommer till mig. Helt enkelt ett vin att bara dricka, inte mer än så.

Jag dricker det som det är utan tilltugg och låter det få spela ut sitt enkla register i näsa och munhåla. Det här kommer att bli en trevlig följeslagare under det närmaste året och mer därtill.......låt semestern snart börja!

Ps. För 10 Euro kan sommaren inte bli annat är vit. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar