onsdag 17 augusti 2011

Ett doftintryck och en bild, eller 2008 Savigny-Les-Beaune Vieilles Vignes, De Bellene

Vissa viner lyckas väldigt enkelt att skapa inre bilder hos mig och dagens vin är ett sånt. Det är liksom vissa tydliga ingredienser i det första doftintrycket som etsar sig fast och vips.....bilden är där.

Idag har jag hamnat i en barrskog om hösten. I närheten av en liten sjö har vi gjort upp en eld där vi grillar korv och röken från elden jagar mig genom att vindriktningen hela tiden envisas med att ändra sig efter min förflyttning.

Det som ger denna bild är 2008 Savigny-Les-Beaune Vieilles Vignes, Domaine de Bellene.




När jag rotar med snoken i glaset är det just röken som far rakt in i doftcentra. Den är till en början nästan så rökig så tanken far till Islay eller finsk rökbastu. Som tur är lägger sig rökdimman och frukten ropar tittut rätt snart. Här kommer skogshallon och körsbär i form av marsipangodis och som ett brev på posten kommer en näve grus inkastandes från vänster. Sen fortsätter det med vaniljig fudge och lite örter och tall, men någonstans slutar man liksom leta och där gör jag stopp.

Smakmässigt är det ung frukt i form av surkörsbär och tranbär som är huvunumret. Tillsammans med rykande färsk syra och småettriga taniner skapas en härlig resa i munnen. Ett mineralrikt avslut med citrusbett ger sedan ett extra plus.

Summa summarum är det gott och ungt, utan att vara ett stort vin. Så pass ungt så att övriga flaskor får ligga ner i alla fall ett par år.

Vill du veta mer om de Bellene och Potel har jag skrivet en del här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar