måndag 21 november 2011

Nästa milstolpe i nyårslöftet

Det nyårslöfte som gäller för innevarande och de två nästkommande åren är att jag under tre år ska prova mig igenom minst 150 av Bourgognes (Côte d'Or) "topproducenter". Måttstock vid producentgallringen har varit Clive Coates och Norman & Taylor som tillsammans summerar upp till drygt 180 utvalda producenter.

Den 26:e maj i år hade jag klarat av målet för innevarande år och bockade av producent nummer 50. Igår kväll togs nästa stora steg mot slutmålet då ett antal producenter dracks och bland dem fanns även producent nummer 100. Jag ligger alltså rätt bra till i "producentrallyt", men nu börjar snart utmaningen att få tag på viner. Bara att kämpa vidare bland vinhandlare i bl.a. Tyskland, men också dags att planera in en rejäl inköpsresa till Beaune framåt våren. Vissa kämpainsatser är liksom trevligare än andra......




Producent nummer 100 var förresten Emmanuel Rouget och jubileumsvinet en Bourgogne-klassad Pinot från 1999. Mer om detta vin och en hel del annat av riktigt bra kaliber när jag hämtat mig från jubileumsprovningen.

4 kommentarer:

  1. Shit, imponerande på så många sätt så att det nästan blir skrämmande ;). Grattis!

    Mvh David

    SvaraRadera
  2. Tack,

    Mer kul och lärorikt än skrämmande faktiskt :).

    Det enda skrämmande är väl hur en så tydlig fokusering inkräktar på övrigt vindrickande. Fast då ligger ju de andra vinerna i källaren och mognar förstås.

    SvaraRadera
  3. Ja grattis! Du sliter hårt. Ska du inte ta och belöna dig själv med en riktigt köttig pomerol eller nåt nu, och skona dig själv ifrån den där tunna sursoppan!

    Mer seriöst: Ungefär hur ligger lägget såhär 2/3 in i utmaningen? Hur många av dessa hundra kan bli framtida stamgäster i källaren? Hur
    mycket har varit direkt dåligt/Ok/bra/magnifikt? Har minfältsliknelsen någon relevans alls?

    För framtida inköpsrundor kanske dessa kan hjälpa:

    http://www.divino.be/over-ons.php (frakt €40)
    http://www.wein-capinet.de/index.php (frakt €20)
    http://www.feineweine.de/ (frakt €20 tror jag, inte prövad ännu)
    http://www.noblewine.de/ (inte uppkollad närmare)

    /Claes

    SvaraRadera
  4. I smyg dricks det även lite annat (men säg inget högt). Lyckades bl.a. prova fem Rhône-viner i helgen....utan att svära i kyrkan.

    Jag är inte alls säker än på vilka som blir mina källarvänner framöver, men jag vet ganska väl vilka mina bästa kandidater är. Jag gör nog små personliga prioriteringar på vägen och vid slutmålet, någon gång nästa år, ska jag försöka mig på nåra former av summeringar. Hur det blir vet jag dock inte än.

    En annan sak är det lite tråkiga som har slagit mig ett antal gånger och det är att stora producenter släpper en del rätt taskiga basviner. Lite så att respekten för dem tappas.

    Jag får återkomma längre fram med bättre svar. Kan kanske vara nåt att klura på under julledigheten.

    Tack för länktipsen. De två första är nya för mig och ska definitivt kollas upp.

    SvaraRadera