torsdag 26 januari 2012

2006 Santenay "Le Foulot", Domaine Prieur-Brunet

Låt oss fortsätta på det enkla och rustika temat såhär när veckans kompass pekar starkt mot helg. I min källare finns en drös udda och halvudda flaskor som är frukten av lite lätt ostrukturerade inköp. Till vardags är de vinerna lite kul att ta till som kompanjoner till lite enklare mat. Idag tuggades det på kyckling som gjorde sig själv i ugnen tillsammans med diverse kryddor och vinvalet föll på en flaska från Prieur-Brunet. Från den här producenten brukar vi oftast få rustikt vin och ofta även ganska enkelt.

Dagens vin kommer från vingården En Foulot eller Le Foulot som ligger i Santenay. Information om vingården är knapphändig, men det verkar som om hundparten av det som produceras härifrån är vitt. Mitt vin är dock rött och vad jag läst mig till ska vi här ha att göra med ett tydligt rustikt vin.

Dags att prova 2006 Santenay "Le Foulot", Domaine Prieur-Brunet så får vi se vad ett vin för 135 sparingar bjussar på.




Doften är underliggande rustik med rätt snygga ekfat och kryddor från dessa. Kryddorna blir med luft riktigt fina och tilltalande. Rödfrukten därtill är påtaglig och det är ett lite svårtytt sammelsurium ur vilket jordgubbar tydligt sticker ut tillsammans med en viss kirschighet och lite nypon. I övrigt ligger en svag målarlåda och jordighet och pockar på uppmärksamhet.

Smaken är hyfsat i linje med doften, men det finns också lite marsipan och en beska som drar åt grape som lite grand river sönder intrycket. Det går kalas så länge maten är med, men såhär efteråt är det ett lätt störningsmoment. Strukturmässigt tyder syra och tanniner på att vinet kan vinna på vila. Frukten är däremot lite gles och det talar kanske emot. Nåja, jag attackerar resterande udda flaskor på något ostrukturerat sätt så får vi se vad jag upplever nästa gång någon "Le Foulot" stryker med.

Summa summarum ett helt OK vin och väl värt sina pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar