lördag 11 februari 2012

1999 Chambolle-Musigny, Domaine Hudelot-Noëllat

Med tisdagens Bonnes-Mares i färskt minne gjorde jag en sökning på Chambolle-Musigny i min lilla databas och "Katjong" dök det upp lite gottigt att välja bland. Då kommande dag ska ägnas åt lite framåtstupa vinläge valde jag en ganska enkel sak från firma Hudelot-Noëllat att skölja ner fredagens lammfile, trattisar och potatiskaka med.

Hudelot-Noëllat är förresten en Vougeot-baserad producent med en naggande god uppsättning vinmark. Här pratar vi traditionalister och även om gamle Alain nu har lämnat över till barnbarnet Charles van Canneyt så lunkar man på i sin sträven att blanda sig i så lite som möjligt och på detta sätt skapa eleganta viner med tydligt uttryck av växtplatsen.

Dagens vin provades i årgång 2008 för ett tag sedan och där står att läsa lite mer om producenten. Över till vinet som är 1999 Chambolle-Musigny, Domaine Hudelot-Noëllat. Intressant att notera är att det förra provade vinet, årgång 2008, köptes från Danmark för 240:- och dagens vin köptes färdiglagrat från Tyskland för 265:-. Intressant att veta att alternativ står till buds för olika smaker till ungefär samma peng.




Efter en tids luftning i karaffen var jag där och nosade och det var det mest precisa uttryck av kodynga och fuktig jord jag känt på länge och då menar jag inte bara för att snötäcket ligger. Efter en styv timme har denna lite "funky" doftbild skingrats och fram träder betydligt mer eleganta drag av Chambollsk parfym. Här samsas flyktiga blomsterdofter med lätt rödfrukt och små stänk av målarlådan. Sen finns där också en fin, fin kryddighet och så känner man att lite jord puffar till då och då. Det är en total förvandling i doftbilden på en enda timme och den blir bara mer och mer tilltalande efterhand.

Smaken är len och lättdrucken med en kvarvarande syra och näst intill totalt nedslipade tanniner. Det är just nu i en fas där silkigheten börjar brytas isär och känslan blir nästan ultrasmå korn av jordighet och kryddor. Frukten finns kvar i hyfsat skick, men nedmonteringen har börjat. I mitt tycke är vinet i ett härligt drickfönster just nu och jag tror inte att tid adderar så mycket mer, utan det är bara att klunka när tid finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar