lördag 25 februari 2012

2006 Nuits-St-Georges "Les Allots", Domaine Henri et Gilles Remoriquet


Till fredagens middag med en kryddmasserad kycklig i ugn plockade jag fram en lite udda flaska från källaren, man måste ju ge sig på även dem. Flaskan i fråga var en 2006 Nuits-St-Georges "Les Allots", Domaine Henri et Gilles Remoriquet. Les Allots eller Aux Allots är förresten en vingård med rejäl lera som i bästa fall ger fylliga viner av bra bykvalitet.




Återigen har vi landat i ett vin som inte riktigt har klassisk burgundisk Pinot-transparens, utan en tätare och mörkare röd färg. Ytterligare ett i raden efter Ambroise och Michel Gros, börjar lukta en vana av det här.

Apropå lukt så är de primära doftslingorna en blandning av nagellack och kirschiga körsbär. Här finns också lite svårfångade Pinot-kryddor och marsipan, samt jordighet och mammas gamla köttsoppa. Det känns dock mestadels hyfsat ungfruktigt och man får verkligen arbeta sig bakom de initiala dofterna för att fånga upp övriga delar.

I munnen har vi att göra med ett vin med trevlig syra och tanniner som fortfarande är med och ger ett visst tuggmotstånd, annars är det mest körsbär, örter åt det lite beska hållet och en viss jordighet som registreras. På sluttampen fångar jag också upp en lite vaniljaktig fudge....ja, så är det nog. Helhetsupplevelsen är att detta är ett halvfylligt vin med en frukt som tar slut lite för snabbt och lämnar kvar ett vedartat avslut kryddat med Lakrisal.

Ett helt OK vin, men inget jag springer efter fler gånger. Skulle nog drista mig till att även om jag inte är ett stort fan av Nuits-St-Georges så saknar det här ändå delar av den stoppning som jag gissar att man vill ha om man gillar vinerna från just den byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar