onsdag 28 mars 2012

Mogen Meursault från Yves Boyer-Martenot


Idag härskar den fjärde generationen på firman Boyer-Martenot och det har gällt ungefär de senaste tio åren sedan Vincent tog över från sin pappa Yves. Till sin hjälp har han också haft systern Sylvie. Tillsammans har de ungefär tio hektar mark att trolla med, utspridd i Meursault, Puligny-Montrachet, Auxey-Duresses och Pommard. Huvudfokus är såklart de vita vinerna då man verkar från Meursault, men på senare år ska även de röda ha fått sig ett lyft.

Idag ska vi dricka en flaska vitt som pappa Yves är ansvarig för, alltså en flaska före det Vincent började arbeta år 2002. Vinet är en 1995 Meursault 1er Cru "Genevrières", Yves Boyer-Martenot.




Det är inte så ofta jag beskriver färgen i mina glas, men idag är det ett måste då färgen är den renaste, klara bärnstensfärg man nästan kan skapa. Lyster och djup i en väldigt vacker skapelse. Redan här skvallras det om en viss mognad.




Nosen tar vid mognadens stafettpinne med tydliga markörer av bokna äpplen och någon slags sötare tropisk frukt. Här finns också lite svag citrus, lite arrakstoner och annat smått och gott, men över allt svävar en lätt begynnande oxidation som gör att jag är glad att vinet ska drickas här och nu och inte senare.

Munkänslan erbjuder ett vin som definitivt börjat tappa sin spänst och där mognadsaromerna har tagit över. Syran är numer i baksätet, även om vinet inte är platt, utan bara liksom stannat upp lite grand. Sånt här vin är gott, trevligt och intressant att dricka, men jag är återigen nöjd att vinet öppnades här och nu, för just nu balanserar det på rätt sida om njutningsstrecket för min del. Några år till och det är för moget för min smak. Just nu är det feta och oljiga avslutet med mineralsvansen den stora behållningen tillsammans med hur länge smaken sitter kvar i munnen.

5 kommentarer:

  1. Hej! Kollade runt efter info om meursaultviner då jag inom en snar framtid ska ha en provning hemma. Har du någon rating på följande eller har du testat dom?

    Meursault Les charmes 1er cru 1994
    Meursault Domaine des Comtes Lafon 1995
    Meursault Genevrieres 1er cru 1995
    Meursault Domaine Dury Millot 1995
    Meursault Gouette dór Premier cru 1996
    Meursault Les genevrieres Premier cru 1996
    Meursault Bouchard Pére & Fils 1996
    Meursault Joseph Drouhin 1996

    Hör gärna av dig! :)

    /Hedda

    SvaraRadera
  2. Oj, låter som en trevlig kväll.

    Comtes Lafon är grym. Det är bara att hoppas att den är i bra skick. Har inte provat det året, men domänen levererar ju kalaskvalitet.

    Drouhin brukar också funka bra tycker jag.

    Bouchard är ingen direkt favorit hos mig.

    Dury-Millot har jag aldrig hört talas om, tyvärr.

    De andra har du inga producentnamn på, endast vingårdar, så det är svårt att säga nåt om dem.

    Ett tips är att kolla provningsnoteringar på Cellar Tracker och se om det finns några hyfsat nya noteringar.

    SvaraRadera
  3. Ja förhoppningsvis blir det en trevlig kväll. Har du förslag på mat till vinerna? Med lite tur kommer jag att ha en kock i köket den kvällen men jag kommer att vara med och bestämma menyn. Fullständig rapport om kvällen kommer att finnas på min blogg 6 maj.

    /Hedda

    SvaraRadera
  4. När jag har att göra med mogna viner försöker jag se till att inte konstla till det, utan hålla mig till rena enkla rätter.

    Exempel är kanske något på pilgrimsmussla, en svampsoppa, smörstekt fisk eller liknande. Det viktiga är väl att inte "döda" vinerna, utan låta de få vara stjärnor.

    //P

    SvaraRadera