torsdag 22 mars 2012

Rémi Jobards vita basvin i ny årgång


Idag får ännu ett vin inhandlat på systembolaget sätta korken till. Det är 2009 Bourgogne Blanc, Domaine Rémi Jobard. Både minnet och anteckningarna från provet av förra årgången ger en minnesbild av att jag såg en viss potential, men inte trodde på att köpa fler flaskor. Det blev inte fler flaskor den gången, men när vinet nu senast kom i ny årgång högg jag till på ett par flaskor.

Låt se vad denna årgång kan erbjuda då.




Florala toner, en drös gula frukter från citron till äpple, via nån slags melon. Ekrostningen märks klart, om än inte jättetydligt, mineralerna är solklara och så finns det ett stråk av godis som stör mig lite grand.

Smaken upplevs först som fruktigt frisk tillsammans med en rejäl beska innan frukten får sällskap av en honungsaktig fetma. Sen nästan förvinner vinet i mittenpartiet innan beska och mineral dansar kvar rätt länge.

Det här funkar inte för mig idag. Undrar om vinet verkligen ska vara såhär eller om det är något med flaskan? Genomsnittet på CT är 88 poäng och posterna är definitivt betydligt mer positiva än det jag upplever. Bra med en extraflaska att kolla mot. Den får ryka i helgen så får vi se om känslan består.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar