lördag 14 april 2012

2000 Bourgogne Blanc, Maison Leroy


En kort notis om ett av källarens basviner som jag visst inte har bloggat tidigare. Jag köpte på mig en radda röda och vita av årgång 2000 från Maison Leroy för något år sedan och öppnar en flaska lite då och då.

Igår och idag har vi följt utvecklingen av en flaska vitt. Den öppnades igår till lätthalstrade pilgrimsmusslor som åts stående med skirat smör och flingsalt medan huvudrätten bereddes. Det var en kalasbra match, helt klart. Vinet som dracks är förresten en 2000 Bourgogne Blanc, Maison Leroy.




Noteringarna är dock från dag två, då vinet faktiskt upplevdes som ännu ett snäpp bättre än dag ett.

Fruktbilden är lite lätta drag av persika och väldigt moget gult äpple, samt en honungsaktig citrusdoft, lite åt lemon curd-hållet. Sen finns här en härlig doft av mineral som drar kraftigt åt ostron och vått grus.

I munnen får man en lätt honungs- och smörfet kropp som snygg balanseras upp av att citrus och en tydlig syra tränger igenom. En balans som ligger väldigt bra i munnen. Mineralerna är härliga och jag pendlar hela tiden mellan grus och ostron, och kan inte bestämma mig för vad som smakar mest eller bäst.

Jag förvånas varje gång när jag öppnar upp en av dessa flaskor från 2000. Överdelen av korken är alltid svart och har ett lager som antyder mögel, men när korken är borta, flaskan avtorkad och vinet finns i glaset tycks det bara bli bättre och bättre med åren. Tur då att det finns fler flaskor kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar