torsdag 26 april 2012

Tjänaren är död, länge leve tjänaren

Ett av de viner som jag under många år haft bulkvis av hemma är Savigny-Les-Beaune fråm Domaine Maillard. Den årgång vi bokstavligen har klunkat i oss under något år har varit 2006. Ett vin som för mig har varit enkel burgundisk drickbarhet definierad. I lådan återstod nu senast två flaskor och jag tänkte visa upp drickbarheten för några personer och då hade det hänt. Mognadsspöket hade slagit till. För vissa viner med ungdomlig fräschör och drickbarhet vill man inte att det ska hända, utan att det där härliga och ytterst drickbara vinflödet bara ska bestå.




Då övriga personer inte druckit vinet tidigare hade de ingen referens och kunde inte riktigt förstå varför jag blev lite "tjurskallig". Nåväl, vinet är fortsatt helt OK, men ett annat vin och den sista flaskan åker nog ner i strupen som en avlöning.....eller så glömmer jag medvetet bort den.

Vilken tur då att det finns en annan årgång som numer slåss om uppmärksamheten och vill vara det nya rättesnöret för enkel burgundisk drickbarhet. Samma vin, men årgång 2008 tar tacksamt över stafettpinnen och den lilla fadäsen med mognaden av årgång 2006 är redan bortglömd. Nu ska jag glädja mig åt detta ett par år innan jag gissar att årgång 2010 får ta över.

Tjänaren 2006 är död, länge leve tjänaren 2008. Har du möjlighet att testa så gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar