söndag 3 juni 2012

Ruskigt prisvärt från Pierre-Yves Colin-Morey


Efter vingårdsbesöket hos Alain Gras tog jag en sväng förbi Caveau de Chassagne-Montrachet och provade igenom deras vita utbud, ja det som gick att prova för dagen i alla fall.....och någon som jag fick dem att öppna. Här blandades det en del mellan solvarma och drickfärdiga 2009or och en del emaljfrätande ynglingar från 2010. Mest häpnadsväckande var kanske skillnaden på vinerna från Marc Colin, årgång 2010, där Saint-aubin 1er Cru "La Chatenière" blev till dagens syramonster, medan Chassagne-Montrachet 1er Cru "Les Caillerets" stämplade in som alldeles ljuvligt och självklart fick följa med hem.

En annan producent som provades och som stiger i aktning varje gång jag dricker deras viner är Pierre-Yves Colin-Morey. Här plockade jag med några flaskor av bland annat deras 2010 Santenay 1er Cru "La Comme", Pierre-Yves Colin-Morey, och en sådan flaska har jag följt under två dagar och spänd av förväntan undrade jag självfallet om det smakar lika bra här hemma, eller kanske rent av bättre?




Låt mig börja så här.....det här är riktigt förbaskat bra och till sitt pris är det snudd på lysande. En smeksamt avrundad doft med fint samspel mellan delarna. Här finns en len citrus, en lätt rökig mineralitet, lite mjuka, ljusa frukter och en honungsmättad fetma som rundar av. Det är friskt och lätt direkt upphällt från källaren, men lite oljigare i uttrycket när temperaturen stiger.

I munnen landar alla delar rätt. Det är så elegant och så snyggt balanserat och så lätt att tycka om att allt annat egentligen känns överflödigt att skriva. Det har dock ett temperaturspann vid kanske 11-13 grader då det är som bäst och vinet bara slinker ner i klunk efter klunk. Att det inte är stort märks när temperaturen stiger och en oljighet tar över och det kantrar lite, i alla fall i min smak. Det är dock en randanmärkning för det här ligger så förbaskat rätt i munnen.

18,50 Euro, sa jag det....18,50. Frågan är om det inte kvalar in som bästa privärde för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar