måndag 4 juni 2012

Tänk att ett litet fel kan visa sig vara så väldigt rätt


Att administrera är i min värld allt annat än kul, men ska man ha koll på sina viner så är det lika bra att ha ett uppdaterat register eller en databas över dem. Sen är det ju, i synnerhet vid större inköp, rätt trist att registrera alla flaskor och ibland så gör man ett litet fel här och där. Dessa upptäcker jag normalt vid inventeringar, men definivt inte om det undre lagret av en låda skiljer sig från det övre.

I sakta mak har jag betat av det övre lagret av en kartong 2006or från Domaine Gerard Thomas och när jag nu skulle ta en flaska till middag visade det sig att den undre raden består av 2007or. En liten, liten miss i registreringen som ju definitivt kan ha stor betydelse. Jag drack någon 2007a för något år sedan och i mitt minne är det definitivt ett betydligt bättre och roligare vin är storasystern.

Då det enda sättet att få reda på det är att korka upp och testa, så hälls det snart upp ett glas 2007 Saint-Aubin 1er Cru "Les Murgers des Dents de Chien", Domaine Gerard Thomas.




Yes, en betydligt bättre fräschör än 06an, med rejäla doser frisk citrus och lite äpple. Eken finns såklart med på ett hörn, men håller sig lite mer avvaktande den här årgången. Som slutkläm får man också en härligt bullrig och rökig mineralitet, och efter hand kommer också lite nyplockade och torkade örter, samt tydliga drag av anis.

Det är dock i munnen vinsten verkligen kommer. En ungdomlig syra som formligen skvätter nypressad lime omkring sig vinner på fall mot ekfatens fetma. Att det sedan finns en kamp mellan citrus, sten och lite metall i avslutet adderar till pluspoängen. Det här var två steg upp på stegen och kanske är det bara så att det gäller att välja rätt årgångar av domänens viner, alternativt är de på väg mot något bättre. Jag måste testa lite senare saker också för att få en klarare bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar