söndag 17 juni 2012

Vingårdsbesök - Domaine Mongeard-Mugneret


Så var det då dags att styra bilen till något av det heligaste, nämligen Vosne-Romanée. Det är en by där det alltid är lika härligt att lämna bilen och gå ut bland vingårdarna och förundras över att några få vingårdar kan vara så mytomspunna och vara basen för viner man nästan bara får drömma om. Namnen ligger så bra i munnen också, "La Tâche",  "Richebourg", "Romanée-Conti".....eller det kanske är mest för att man trånar efter vinerna.


Romanée-Conti


Efter en liten strövtur bland rankorna rullar jag iväg mot eftermiddagens mål som är ännu ett producentbesök, nämligen hos Domaine Mongeard-Mugneret. Jag placerar bilen i skuggan alldeles vid porten och knallar in. Vid en första anblick känns det som om allt är ett par snäpp större här och liksom mer ordnat, något som också visar sig stämma längre fram, men vi ska inte springa iväg nu.......


Företagets logotyp


Genom ett fönster uppmärksammar jag några kvinnor och förklarar för dem att jag är här på ett planerat besök och vips så dyker någon upp vid dörren, och denna någon visar sig vara Marie Mongeard, min ledsagare under den närmaste timmen. Efter inledande hälsningsfraser visar Marie, med sina klapprande höga svarta klackar, vägen från den del där kontorsbyggnaden finns till det område där bl.a. provningsdelen ligger och vips så befinner vi oss inne i provningsrummets svalka.

Till skillnad från övriga besök jag hinner med den här omgången är detta mer storskaligt och professionellt och alltså inte lika personligt, även om Marie är trevlig och bjuder på sig själv. Det här visar sig direkt med en inledande presentation av ett antal trycksaker som jag får med mig, men jag duckar lite snabbt och slinker ur greppet och börjar med att prata om familjen och företaget.


Marie Mongeard

Det visar sig att företaget är en hyfsat storskalig verksamhet där dirigentpinnen hålls av Vincent Mongeard och där familjen är involverad på flera olika sätt, så även Marie. Totalt sett är det 18 personer som driver runt verksamheten, en verksamhet som ett normalår hanterar runt 170.000 buteljer. Eller hanterade kanske stämmer bättre, då man nyligen har gjort sig av med stora områden av region-klassad mark i Hautes Côtes de Nuits och det innebär att årsproduktionen framöver kommer att landa på 140.000 flaskor. Anledningen till försäljningen är att Vincent helt enkelt tycker att årgångsvariationen påverkar vinerna så mycket så att han inte riktigt vill stå för dem vid sämre år, samtidigt som deras terroir inte ger möjlighet till den komplexitet man strävar efter.

Förutom att Vincent och familjen gör vin så är man väldigt involverad i fathanteringen, något som anses ytterst viktigt då man använder sig av hyfsat stor andel ny ek. Det är Vincent själv som köper in eken och torkar den under några år innan han låter Tonnellerie Rousseau i Couchey, utanför Marsannay, tillverka fat åt honom. Det är nog förresten lite som Allen Meadows säger när det gäller domänens hantering av ek:

“The Mongeard wines are on the oaky side yet with time in bottle they generally absorb most of it and become quite satisfying."

Efter ytterligare småprat om arbetet i vingård och källare som är lutte raisonnée och i övrigt så naturligt med så lite inblandning som möjligt är det så dags att ge sig på vinerna. Jag som hade hoppats på att få prova lite från årgång 2010 inser nu snopet att 2010 kommer först att vara tillgängligt i november och att detta inte är en firma där vi far runt och provar direkt ur faten. Nåväl, en liten uppsättning av viner från 2008 får väl duga.


Provningsviner


2008 Bourgogne Hautes Côtes de Nuits "La Croix" (10,80 Euro)
Druvorna till vinet kommer från ett läge precis nedanför skogen "Foret de Detain Gergueil", nämligen bestämt vid byn Arcenant. Vinet som sådant är rödfruktigt, örtigt och ekkryddigt med ett tydligt driv av syra och syrliga röda frukter. Det är helt OK och enkelt att dricka, men ger inga bestående intryck. Högt läge uppe vid skogen och årgång 2008 är inte en perfekt kombination, utan ska man köpa detta lär man gå på årgångar som 2009.


2008 Savigny-Les-Beaune 1er Cru "Les Narbantons" (19,00 Euro)
Inte något av de bättre lägena i byn, hyfsat nära vägen och gränsen till Beaune, men precis som Jasper Morris skriver så finns det vissa firmor som ändå lyckas göra bra viner härifrån, däribland Mongeard-Mugneret. Från detta vin och de två nästkommande slår det mig vilken precis rödfrukt de har lyckats fånga för årgången. Frukten är så klar att den för tanken till ett inre ljus eller en fjällbäck, där den finns lite undangömd av eken. Det är rätt tydligt att domänens bättre viner inte ska drickas unga, utan här behövs tid för att eken ska integreras. Man kan bara hoppas att när frukt och ek smälter samman att det uppstår något riktigt bra.

Nåväl, i övrigt finns det en del sötma med dragning åt lakritshållet och viss jordighet, men det är frukten som drar till sig intresset och eken som gör att jag tvekar. I slutändan fick det ändå bli ett par flaskor, dock för vila.

2008 Vosne-Romanée 1er Cru "Les Orveaux" (35,90 Euro)
I denna fina vingård äger firman 1,2 av totalt 1,79 hektar, vilket innebär att man är den absolut största ägaren. Här pratar vi samma frukt- och ekintryck som i föregående vin, men sen händer det betydligt mer bakom kulisserna där det tydligare går att skönja enskilda bär som hallon och körsbär, samt ekspår av choklad och kaffe och även drag av mineraler. Eken (35% ny) och dess beska ligger dock som en dimma och döljer potentialen. Självklart följer flaskor med hem, men dessa ska vila.


2008 Echézeaux  (43,00 Euro)
I en vingård på över 37 hektar finns såklart en del variation beroende på läget. Mongeard-Mugneret buteljerar två etiketter från vingården, en Echézeaux och en Echézeaux Vieilles Vignes. Ägorna i vingården finns i Echézeaux du Dessus, Les Rouges du Bas och Les Treux och man äger totalt 2,5 hektar. Vinet jag nu provar känns som ett steg upp på stegen, i alla fall avseende potential. Det finns en struktur och komplexitet som lovar mer runt hörnet, men redan idag kan man bakom eken (50% ny) finna fina röda bär, en inledande Pinositet, vissa animaliska drag med en touch av blod och en dos mineraler. Samma sak gäller dock här. Jag låter det ligga.


Anteckningar och trycksaker


Summeringen av vinerna är att eken för min del är alldeles för framträdande idag, men att det finns frukt och struktur som kan ge bra viner runt hörnet. Jag har dock svårt att riktigt se potentialen och hur väl integrerad eken kommer att bli. Det får framtiden utvisa. I min databas registrerade jag återtitt på vinerna först 2017, men vi får väl se om jag kan hålla mig.

Slutintrycket av besöket blir att det inte är lika kul med besök hos större producenter och att Mongeard-Mugnerets viner inte är något för mig i unga år. Jag ska jaga tag i en eller ett par referensflaskor med lite ålder så jag kan få en bättre uppfattning om hur de utvecklas, och samtidigt se fram emot att smaka vinerna i källaren om fem år eller så.

6 kommentarer:

  1. Vad sägs om en 90 Echezeaux VV som referens....?

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. Slurp.....

    Vi kanske skulle jaga ihop några roliga flaskor någon gång framöver och göra en gemensam sak...

    SvaraRadera
  3. Tänkte precis det - råkar ha 6 olika 90 Echezeaux som väntar på att drickas upp...:-)

    SvaraRadera
  4. Min källare är ett par snäpp yngre, men lider väl av "young cellaring syndrome" så det finns en del knasiga saker i hörnen :)

    SvaraRadera
  5. :-) Men det kanske finns några trevliga jämförelser över åldersgränserna, mina 90:or är från Mongeard-Mugneret, Christian Michel, Gerard Mugneret, Bichot/Clos Frantin, Jaboulet-Vecherre and Rene Engel

    SvaraRadera
  6. Just Echezeaux vimlar det väl inte av i källaren, men förutom Mongeard-Mugneret finns det nog någon Alex Gambal, Arnoux/Lachaux och DRC....om jag kommer ihåg rätt.

    Annars finns det ju vinbutiker har jag märkt :)

    SvaraRadera