lördag 18 augusti 2012

2010 Saint-Romain, Domaine Alain Gras


Det är alltid lite extra kul att dricka de viner man tidigare har provat tillsammans med en producent. Sen är det ju så att när man provar en massa viner under kort tid hos olika producenter och butiker är det lite svårt att riktigt bedöma dem, så är det i alla fall för min del. Personligen föredrar jag när man dricker hela flaskan på hemmaplan, ibland över flera dagar för att se hur vinet beter sig över tiden.

provningen hos Alain Gras var jag nöjd med samtliga viner så det ska bli kul att göra en återtitt på hur jag egentligen gillar 2010 Saint-Romain, Domaine Alain Gras, när jag riktigt får umgås med vinet. Senast var jag nöjd och tyckte det var enkelt och rätt elegant.




Fin start på sniffen med avrundad citrus och lite blommor, fetma med honung. Därtill olja och tropiska frukter, men framför allt en väldigt tilltalande mineralitet som puffar fram strand och skaldjur, och det är nästan så att det drar lätt åt gummi. Även en tydlig touch av rök.

I munnen råder inledningsvis en skön balans mellan syra, frukt och fetma, där vinet känns lagom fylligt och avslutet lätt grapebeskt och mineralstänkt. Detta rubbas något lite med stegrad temperatur då båda sötma och beska slår igenom för mycket.

Ett förbaskat drickvänligt vin som snabbt fösvinner ur glaset. Inte stort, bara gott....men var lite aktsam med att låta vinet bli för varmt för då faller det lite ur ramen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar