torsdag 4 oktober 2012

Ett vin att bara älska


Det finns en viss förkärlek för Domaine Michel Lafarge här i hemmet, ja såklart även hos en hel del andra Bourgogne-älskare. Lite grand är det kanske så att den egna smakpreferensen hos många entusiaster vandrar från tätfruktiga Parker-bomber till mer lättsamma och kallområdestillverkade viner. För egen del har jag nog "alltid" haft en preferens för mer klasssika viner och min vandring går nog en kortare väg än från Parker-hållet, och landar mer och mer i rena, lätta viner, utan för mycket ekbehandling.

Dagens lilla vin är ett lysande exempel på något som numer passar mig perfekt. Ja, en 2007 Volnay "Vendanges Selectionnées", Domaine Michel Lafarge alltså.




Floralt och bärfruktigt dag ett och nu dag två har vi hamnat i målarlåda och rätt stora doser kött. I didn't see it coming.

Smakmässigt är frukten fortfarande lätt och syrlig med hallon och jordgubbar, framburen av en trevlig syra. Kryddor och örter slåss därefter om utrymmet och rundas av med lite lakrits, apelsin med kryddnejlika och en liten besk ton innan mineraliteten torkar ut munnen. Att det sedan finns ett litet, litet drag i tanninerna gör saken bara ännu bättre......härligt.

Det här är ett vin att bara älska.

2 kommentarer:

  1. Lafarge kan man bara inte låta bli att älska. 07orna visar sig riktigt på sin fina sida nu också. Jag får väl öppna en jag med, blev lite sugen nu. Har blivit mycket Bordeaux på sistone (du skulle nog gilla Lagrange95, klockrent matvin), nu måste jag stänga den kranen ett tag.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så, Lafarge är kalas. Jag ska ta och bunkra upp med lite 2010or snart då syskonvinet från den årgången slog åttor runt det andra jag fick prova på besöket där.

    Dricks förresten alldeles för lite Bordeaux på min hemmaplan....men jag blir sakta bättrte.

    SvaraRadera