söndag 19 maj 2013

2011 Etienne Sauzet - når inte hela vägen


Att 2011 var ett svårt år för vinmakarna i bl.a. Bourgogne råder det inga tvivel om. Sen är det ju som vanligt att de bästa ändå brukar leverera, nästan oavsett vad det är för yttre omständigheter. Nu har jag inte druckit så fasligt mycket från år 2011 på hemmaplan än, så jag kan inte riktigt uttala mig om vad som funkar och inte funkar.

Att exempelvis Henri Boillot har fått till det är det inget snack om. En annan som brukar leverera varje år är Etienne Sauzet, så det blir intressant att se vad som döljer sig i det hyfsat nysläppta instegsvinet.

Under tre dagar har jag smuttat på 2011 Bourgogne Chardonnay, Etienne Sauzet och domen är följande:




En massa citrus och mineraler, lite kryddor, blommor och gula och vita frukter. En trevlig sniff....i synnerhet efter ett par dagar. Munkänslan är ung med ett bra syradriv, citrus som spritter och en lätt beska. Mumsigast är dock den stenrökiga mineraliteten som adderar ett snäpp komplexitet. Det saknas dock något som håller emot, lite honung eller fetma som lindar in citrusen.

Nu blir det lättdrucket och gott, men det når inte samma höjder som exempelvis föregående år. Levererar helt enkelt inte på den nivå jag hade räknat med. Det funkade dock rätt bra till dagens snabbmiddag.



2 kommentarer:

  1. Vad tror Du om möjlighehten att det "ordnar till sig" med ett par år i källaren?

    Har varit med om att Bourgogner nästan byter skepnad, ibland bara efter ett år.

    Funderar på om jag ska öppna av mina eller ligga lågt en tid.

    SvaraRadera
  2. Jag drack vinet under tre dagar så lite "källarsimulering" blev det, men inget som skvallrade om direkt bättring.

    Jag köpte ett par flaskor och låter den andra ligga och se vad det blir.

    SvaraRadera