onsdag 12 juni 2013

Tummen upp för Remoriquet

Att jag gillar viner från Bourgogne torde vara självklart för den som kollar in bloggen, men även om jag gillar Bourgogne generellt sett har jag såklart favoriter och även sånt som hamnar längre ned på listan. Ett område som jag på nåt sätt inte riktigt är riktig kompis med är byn Nuits-St-Georges. Visst finns här guldägg som Les Saint-Georges, men också sånt som inte riktigt faller mig på läppen.

Idag pratar vi bynivå, alltså lite uppförsbacke vad gäller mina smaklökar, men sen pratar vi det gyllene året 2005 och den duktiga producenten Remoriquet. Kanske ändå att lite mognad från ett bra år kan ge tummen upp? Låt oss smaka på en 2005 Nuits-St-Georges, Domaine Henri et Gilles Remoriquet.




Som väntat en ruskigt tät och koncentrerad frukt med körsbär i spannet mogna bär till körsbärskärnor. Här finns ocskå en rejäl dos plommon och målarlåda som sedan ger plats för kryddor, svamp, tryffel, lite balsamico och en touch buljong.

En riktigt härlig doft där man kan hitta doftspår efter doftspår...om man nu väntar och letar.

I munnen finns tydliga körsbär, lakrits, kryddor, apelsin med kompletterande beska och en svag, svag ton av buljong. Mer intresant är kanske en bra syra, tanniner som fortfarande ger ett bra motstånd, tung frukt, och tydliga drag av lakrisalt och mineralt. Vinet slutar i ett uttorkande avslut som hänger kvar länge. Det har även en viss alkoholvärme, dock utan att störa.

Riktigt gott för att vara ett byvin från just denna by. Än en gång ger årgången bevis för att det gjordes ruskans bra vin det året. Tummen upp faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar