fredag 27 september 2013

Flyttade flaskor från 2010 - Henri Boillot

Det går ju inte riktigt att hålla koll på alla viner på Systembolaget så ibland får man göra små sökningar för att se om man missat något eller om någon flaska inte har hämtats ut. Det senare hände mig för någon vecka sedan då jag hittade fyra flaskor på Drottninggatan, flaskor det bara var att flytta och hämta ut.

Idag var det så dags att se om jag gjort rätt, något jag egentligen var säker på, men man måste ju kolla. Dagens vin är 2010 Puligny-Montrachet, Domaine Henri Boillot.                           .




En rökig och i min näsa även metallisk mineralitet, ett tecken som tar mig till Puligny. Till det ett utsökt smörfett och honungsmättat drag, samt blommor och en del finmalda kryddor såsom kryddpeppar. En riktigt tilltalande doft.

En rejäl syra där det dansar citron och lime som ganska skarpt skär igenom vinets fetma. Eken gör sig påmind, så gör också lite grapebeska innan vi landar i ett långt. mineraliskt avslut med citrus som följeslagare. Riktigt gott redan idag, men här känns det som om en viss väntan kan ge en lysande utdelning.

Så här ska en ung village bete sig om man vill bli riktigt glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar