torsdag 28 november 2013

Ett glas till kocken

Ett smörigt och mineraliskt basvin från en bra producent ska förgylla en av morgondagens maträtter, som ingrediens alltså. Det har en sån fin och tydlig Meursault-karaktär att jag undrar om jag var knäpp när jag valde det.

Det sitter som en schmäck när jag gör vissa förberedelser och jag bara ler. Bra syra, en fin fetma som lindar in citron och lätt bokna äpplen och en svans med sköna mineraler och lätt beska. Vad mer kan man begära för en hyfsat billig penning. Hoppas nu det räcker till maten. Vinet förresten....en 2011 Bourgogne-Chardonnay "Hautes Coutures", Buisson-Charles.




Här blir det påfyllning från Atomwine och snart lite mer provande av producenten. Jag har ett gäng flaskor som ligger och väntar.

2 kommentarer:

  1. 10orna var också fantastiskt bra, blir lite sugen på att gå ett steg upp i kvaliteten men har inte kommit mig för ännu. Tyvärr försvann mina 10or på något mystiskt sätt från källaren... Får nu hoppas att inte priserna drar iväg för mycket.

    SvaraRadera
  2. Borde väl kanske rikta in sig på 12orna antar jag, men det är bra att ha lite "basvaror" i skafferiet redan nu. :)

    SvaraRadera