måndag 17 februari 2014

2010 Gevrey-Chambertin "Poissenots", Louis Jadot

Över tre dagar följer jag en flaska 2010 Gevrey-Chambertin "Poissenots", Domaine Louis Jadot. Dag ett var den tillknäppt och gav egentligen inget annat utslag än trevliga kryddor i doften.

Dag två hade viss utveckling skett, men då kändes helt plötsligt eken alldeles för tydligt och jag sparade en del till dag tre....och här befinner vi oss nu med den totalt sett bästa känslan, där egentligen endast eken är lite för uttalad för min del. I övrigt upplever jag detta just nu:




Lite syrliga bär i form av körsbär och lingon som ligger främst och i fonden en djupare doft av mogna körsbär, något som totalt ger en fin fruktdoft. Lägg därtill ett varmt stick som drar åt bittermandel, björnklister och lösningsmedel. Det som dock verkligen är värt att skriva om i doften är faten som upplevs som riktigt lyxiga med kaffe, choklad och allsköns finmalda kryddor. Ovanpå detta en fin mineralitet. Trevlig sniff i vardande....

I munnen talar eken sitt tydliga språk:

-Låt mig integreras.

Här finns annars bra beståndsdelar med fin frukt, tydlig syra, polerade och lätt snörpiga tanniner, samt en fin mineralsvans. Och sen är det eken som skriker lite för högt, men den lovar ändå en hel del med sin kryddighet. Bara att glömma bort resten av flaskorna ett antal år, för då tror jag att det här blir kalas.

2 kommentarer:

  1. Kul med ytterligare en rapport på detta. Det blir att korka upp efter 2020.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, bara att vänta in det. Kan bli riktigt trevligt om en handfull år eller mer.

      Radera