måndag 7 april 2014

Stinkvin från Domaine Leroy

Jag öppnar flaskan och kommer ihåg hur det var första gången jag öppnade en liknande. Då var det nästan en chock, så jag väntar mig att det kommer att stinka......

......och det gör det. Det är som om någon trycker ner min näsa i tång som legat och gonat sig i solen vid en havsstrand.

Hur sjutton kan det stinka så här. Det är till och med så att dag ett så har stanken satt sig så i smaken att det inte är alls trevligt att dricka. Bara att glömma bort det över natten, hälla upp det i en karaff under några timmar och åka iväg och fixa en krabba. Vinet? Jo, en flaska 2007 Bourgogne Aligoté, Domaine Leroy.




Vilken skillnad det blir. Stanken är borta och har lämnat kvar trevliga inslag av tång och skaldjur, inte alls något som stör längre. Här finns också fina dofter av honung och arrak som nästan blir lite vaxigt.Sen finns där citron, äpple, päron, och fina kryddor. Bakom allt ligger sen en lätt rökighet.

I munnen är det första man tänker på vilken sjuhelsikes skjuts det är i syrorna och att beskan är rätt rejält markerad. I övrigt är det en hyfsat trevlig skapelse med fin frukt, fetma och kryddor. Slutet är gott med sin blandning av citrus och mineral.

Det här är kalasgott tillsammans med krabba och aioli. Som solitär är både syra och beska för markerade, så till den grad att jag faktiskt inte avslutar det andra glaset. Här gäller antingen mat eller vila så att det bygger ihop sig bättre.

2 kommentarer:

  1. Jag hällde ut en för några år sedan, odrickbart!
    Kanske borde väntat nån dag, men jag är skeptisk. Nåt måste ha gått rejäl fel. d'Auvenay-flaskorna är dock grymma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåt är lätt galet med vinet. Däremot luftas "funken" bort på ett antal timmar i karaff. Har haft samma upplevelse med andra flaskor från samma årgång där det funkat bra till mat efter luftning, men inte för sig själv.

      Radera